Σελίδες

Τρίτη 27 Νοεμβρίου 2012

Μύρισαν ..... Χριστούγεννα


Καλλιτεχνικό Εργαστήρι
Χριστουγεννιάτικο Παζάρι
Για δεύτερη συνεχή χρονιά το Νηπιαγωγείο μας σε συνεργασία με τους γονείς των παιδιών μας, διοργανώνει Καλλιτεχνικό Εργαστήρι, το Σάββατο 1 Δεκεμβρίου 2012 , 11:00 – 17:00 για να φέρουμε τα Χριστούγεννα πιο νωρίς φέτος στο σχολείο και να ζεστάνουμε ακόμη περισσότερο, από κάθε άλλη χρονιά, την ατμόσφαιρα μεταξύ μας.
Την επόμενη ημέρα διοργανώνεται Χριστουγεννιάτικο Παζάρι,  11:00 – 17:00, από τις δημιουργίες «μικρών» και «μεγάλων» χεριών, που κατασκευάστηκαν την προηγούμενη.
Απευθύνουμε ανοιχτή πρόσκληση σε όλους.

Δευτέρα 19 Νοεμβρίου 2012

Κόλλα και ξεκόλλα! Δυσλεξία και 5+5+5 τρόποι διδασκαλίας.


Η εκμάθηση των γραμμάτων δηλαδή των γραφημικών συμβόλων που κωδικοποιούν τα φωνήματα που προφέρουμε σε λέξεις πολλές φορές ταλαιπωρούν τα παιδιά με Δυσλεξία/ειδικές μαθησιακές δυσκολίες. Η κλασσική εκπαίδευση αποδεικνύεται ανεπαρκής. Χρειάζεται ο ερεθισμός και των υπόλοιπων αισθήσεων ώστε μέσα απο πολυαισθητηριακές μεθόδους να κατακτήσει το παιδί με μαθησιακές δυσκολίες την μορφολογία των γραμμάτων. 

Στα προγράμματα αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home καθώς και στην Προσχολική και Πρωτοσχολική ενίσχυση at home εφαρμόζονται αρκετές τέτοιες ασκήσεις. Το παιχνίδι-άσκηση: Κόλλα και ξεκόλλα το γράμμα! έχει σαν σκοπό να διδάξει στο παιδί τα κεφαλαία γράμματα της αλφαβήτου. Αυτά θα τα συνθέσει σε λέξεις και θα φτιάξει προτάσεις. Επίσης είναι ένα εξαιρετικό εργαλείο για την φωνημική επίγνωση των παιδιών με Δυσλεξία και για την εκμάθηση των γεωμετρικών σχημάτων.

Υλικά: ξυλάκια κατασκευών (μπορείτε να τα βρείτε σε είδη χειροτεχνίας ή να τα παραγγείλετε εδώ), σκριτς - σκρατς αυτοκόλλητα. 

Παιχνίδι-άσκηση: Κολλάτε στις άκρες απο τα ξυλάκια τα αυτοκόλλητα. Έπειτα φτιάχνετε μαζί με το παιδί τις μορφές των κεφαλαίων γραμμάτων της αλφαβήτου, λέξεις, γεωμετρικά σχήματα.

Σε επίπεδο γράμματος:

  • Να φτιάξει το παιδί αυτά που ήδη γνωρίζει
  • Να τα φτιάχνει και παράλληλα να περιγράφει τις κινήσεις που κάνει πχ. "Βάζω ένα ξυλάκι κάτω και δεξιά κολλάω ένα όρθιο ξυλάκι. Μετά βάζω ένα ξυλάκι πάνω και άλλο ένα στη μέση. Έφτιαξα το κεφαλαίο /Ε/"
  • Να φτιάξουμε εμείς αυτά που δεν ξέρει και να περιγράφουμε παράλληλα τις κινήσεις μας.
  • Να βάλετε μόνο ένα ξυλάκι ως αρχή του γράμματος, να του πείτε πιο θέλετε και να ζητήσετε να το συνεχίσει.
  • Να βάλετε ένα ξυλάκι ως αρχή του γράμματος και χωρίς να πείτε συγκεκριμένο γράμμα να ζητήσετε να σας φτιάξει όσα μπορούν να προκύψουν.

Σε επίπεδο λέξης:

  • Να φτιάξει διάφορες απλές ή σύνθετες λέξεις.
  • Να φτιάξετε λέξεις και να λείπει ένα γράμμα που θα το φτιάξει και θα το προσθέσει.
  • Να φτιάξετε λέξεις  με κάποιο λάθος γράμμα και να του ζητήσετε να το βρει και να το αντικαταστήσει με το σωστό
  • Να παίξετε με τα γράμματα που μπερδεύει μεταξύ τους πχ. /β-δ/, /φ-θ/ κτλ
  • Να βελτιώσετε την καταληκτική του ορθογραφία

Σε επίπεδο γεωμετρικών σχημάτων:

  • Να φτιάξει διάφορα γεωμετρικά σχήματα
  • Να φτιάξουμε εμείς και να τα ονοματίσει
  • Να τα ξεκινήσουμε και να τα συνεχίσει
  • Να ξεκινήσουμε και να φτιάξει όσα προκύπτουν 
  • Να ξεκινήσουμε και να μας δίνει τις οδηγίες προφορικά ώστε να σχηματιστεί ένα τετράγωνο, τρίγωνο κτλ

Βασικά tips: Χρησιμοποιήστε ένα μεγάλο χώρο για να τα απλώσετε ή το πάτωμα για να υπάρχει άνεση χώρου. Το παιχνίδι με τα ξυλάκια μπορεί να χρησιμοποιηθεί με παρα πολλές παραλλαγές. 

Απευθύνεται: Σε παιδιά με Δυσλεξία, Δυσγραφία/μαθησιακές δυσκολίες αλλά και σε παιδιά στην Πρωτοσχολική ηλικία για ενίσχυση με ένα παιδαγωγικό τρόπο εκμάθησης των μορφών των γραμμάτων.
 
Απόσπασμα από την ιστοσελίδα Δυσλεξία at home

Κυριακή 18 Νοεμβρίου 2012

Γενέθλια

Χρόνια Πολλά Κάτια

Την Παρασκευή 16 Νοεμβρίου 2012, γιορτάσαμε στο Νηπιαγωγείο μας, τα γενέθλια της Κάτιας.



ρόνια πολλά δε θα σου πω
για θα σου πούνε όλοι.
Μονάχα θα σου ευχηθώ
χαμόγελο να'ναι η ζωή σου όλη" 

Στην Κάτια αρέσει πολλή η μουσική και το μπαλέτο, γι΄αυτό θα της αφιερώσουμε τον "Καρυοθραύστη" του Τσαικόφσκι.

Καλλιτεχνικό Εργαστήρι



Λυκόβρυση 19/11/2012
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ
Αγαπητοί Γονείς

Θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε ότι η Χριστουγεννιάτικη γιορτή του νηπιαγωγείου μας, θα πραγματοποιηθεί στο πνευματικό κέντρο του Δήμου Λυκόβρυσης (επί της Αγ. Βαρβάρας),
την Πέμπτη 20 Δεκεμβρίου 2012 και ώρα 18:30

Επιπλέον, όπως συζητήσαμε στη συγκέντρωση γονέων που έγινε την Τετάρτη 7/11/2012, και φέτος θα διοργανωθεί στο σχολείο μας «Χριστουγεννιάτικο Καλλιτεχνικό Εργαστήρι», με τη συμμετοχή, εκτός από τα παιδιά, και των γονέων,

το Σάββατο 1 Δεκεμβρίου 2012 11:00 π.μ.- 17:00


Την επόμενη ημέρα Κυριακή 2 Δεκεμβρίου 2012, τις ίδιες ώρες, θα πραγματοποιηθεί «Bazaar», στο χώρο του σχολείου μας.

Παρακαλούμε όπως στο παρακάτω έντυπο δηλώσετε τη συμμετοχή σας στο εργαστήρι και μας το επιστρέψετε συμπληρωμένο έως και την Πέμπτη 22 Νοεμβρίου 2012.



ΔΗΛΩΣΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ

Ο κάτωθι υπογεγραμμένος _____________________________

γονέας ή κηδεμόνας του /της ___________________________

δηλώνω υπεύθυνα ότι επιθυμώ να συμμετάσχω στο «Χριστουγεννιάτικο Καλλιτεχνικό Εργαστήρι» που θα διοργανωθεί στο Νηπιαγωγείο την 1 Δεκεμβρίου 2012.

Άτομα:

Ο/Η Δηλών/ούσα




Σάββατο 10 Νοεμβρίου 2012

Χρώματα.... χρώματα..... παντού!



Στις αρχές του Οκτωβρίου το νηπιαγωγείο μας κατέκλυσαν τα χρώματα, και έτσι αρχίσαμε να τα μελετάμε.

Αφορμή για ξεκίνημα στάθηκε το τραγούδι «Χρώματα» της Μαίης Κοκκίδου από το περιοδικό «Παράθυρο Νο 59».Επίσης πολλές ιδέες αντλήσαμε από το συγκεκριμένο τεύχος που είχε αφιέρωμα στα χρώματα.





Παίξαμε το παιχνίδι «Βρες το χρώμα». Μέσα στην τάξη τα παιδιά αναζητούσαν αντικείμενα από την καθημερινή μας ζωή μέσα στο σχολείο. Το χρώμα που κάθε φορά αναζητούσαν το επέλεγαν μέσα από ένα σακούλι με χρώματα.


Ομαδοποιήσαμε ανά χρώμα τα κουζινικά του κουκλόσπιτου μας και άλλα, ως εξής:
Σε μια μεγάλη σακούλα, την προηγούμενη νύχτα, είχε μπερδέψει το καλλικαντζαράκι της τάξης, όλα μας τα σκεύη της κουζίνας. Κακό και συμφορά που μας βρήκε! Ερχόταν λοιπόν ένα-ένα παιδί και έβαζε σε ομάδες ανάλογα με το χρώμα τα κουζινικά μας.
Ο κατακλυσμός των χρωμάτων έπεσε και πάνω στην «Καλημέρα» που θέλαμε να κρεμάσουμε πάνω στην πόρτα μας και την έκανε «Χρωματιστή Καλημέρα». Τοποθετήσαμε λοιπόν τα χρωματιστά γράμματα της Καλημέρας στην παρεούλα και ομαδοποιήσαμε και με αυτόν τον τρόπο τα κουζινικά μας.











Εξηγήσαμε τι είναι χρώμα και από πού προέρχεται π.χ. τα χρώματα είναι φωτεινά κύματα που μπορούμε να δούμε. Το φως του ήλιου περιέχει χιλιάδες χρώμα. Έτσι όταν το φως του ήλιου πέφτει πάνω στα αντικείμενα αντανακλάται, όπως κάνει γκελ μία μπάλα και φτάνει ένα συγκεκριμένο χρώμα στα μάτια μας.

Το τραγούδι της Μαίης Κοκκίδου, είναι γεμάτο χρώματα. Αφού το ακούσαμε αρκετές φορές, ζωγραφίσαμε τα χρώματα και στη συνέχεια δημιουργήσαμε μία μεγάλη ομαδική εργασία, βάζοντας με τη σειρά που αναφέρονται στο τραγούδι τα επιμέρους χρώματα που ζωγράφισε το κάθε παιδί.


Παίξαμε κι άλλο παιχνίδι, το «Χρώμα της Μάγισσας». Ένα παιδί επιλέγεται με λάχνισμα να παραστήσει τη Μάγισσα Χρωματέλα (σας θυμίζει τίποτα;) και με φωνή μάγισσας λέει: το χρώμα της μάγισσας είναι το μπλε. Τότε κάθε παιδί τρέχει για να βρει και να ακουμπήσει ένα αντικείμενο χρώματος μπλε (μαρκαδόρο, καρέκλα, τουβλάκι, μπλούζα, παπούτσι, παντελόνι κ.α.).Όποιος δεν προλάβει και τον πιάσει η μάγισσα…. αλλοίμονο…… μεταμορφώνεται σε μάγισσα ευθύς αμέσως και επιλέγει χρώμα.

Από χαρτόνι κανσόν οι εκπαιδευτικοί σχεδιάσαμε την παλέτα του ζωγράφου και τοποθετήσαμε πάνω της χρώματα (πιτσιλιές, από κανσόν, επίσης). Αφού είπαμε στην ολομέλεια για άλλη μια φορά τα ονόματα των χρωμάτων, αντιστοιχίσαμε το χρώμα-πιτσιλιά με το όνομά του. Και δημιουργήσαμε μια αυθεντική και γιγαντιαία παλέτα ζωγράφου.



Θέλοντας να γνωρίσουμε καλύτερα ο ένας τον άλλον, μοιραστήκαμε στην ολομέλεια το αγαπημένο μας χρώμα. Και για να μην το ξεχάσουμε το καταγράψαμε (οι εκπαιδευτικοί), σε έναν πίνακα διπλής εισόδου, έχοντας σαν δύο κριτήρια τα ονόματα των παιδιών της τάξης και τα χρώματα. Κάθε παιδί έκανε την επιλογή του, βρίσκοντας πρώτα το όνομα του και προχωρώντας το δάχτυλο του μέχρι να βρει τη στήλη που αντιστοιχούσε στο αγαπημένο του χρώμα. Τότε ζωγράφιζε στο κουτάκι που συναντιόταν το όνομα με το χρώμα, μία μπαλίτσα μαύρου χρώματος.
Σαν δραστηριότητα εμπέδωσης, στη συνέχεια, καταγράψαμε τα αποτελέσματα του πίνακα σε δική μας ατομική εργασία.









Γνωρίσαμε επίσης και τα μαγικά χρώματα (τα σύνθετα χρώματα) και από πού προέρχονται. Αναφέραμε τα βασικά χρώματα κόκκινο, κίτρινο, μπλε και μετά χωριστήκαμε σε ομάδες για να ανακαλύψουμε τι γίνεται αν αναμείξουμε δύο ή περισσότερα βασικά χρώματα μεταξύ τους. Η μίξη των χρωμάτων έγινε με την τεχνική του καθρέφτη, δηλ. διπλώσαμε ένα κομμάτι χαρτί στη μέση. Την μία πλευρά βάψαμε με τέμπερα σε κόκκινο την άλλη σε κίτρινο και ως δια μαγείας, γεννήθηκε το πορτοκαλί. Άλλη ομάδα δημιούργησε το πράσινο και άλλη το μοβ.

Διαβάσαμε ένα βιβλίο της Τασούλας Ξηρομερίτου "Τα μαγικά μολύβια" και στη συνέχεια ζωγραφίσαμε ότι μας έκανε περισσότερο εντύπωση από την ιστορία.



 
Μάθαμε κι άλλο ένα διασκεδαστικό τραγούδι για τα χρώματα το «Το τραγούδι των χρωμάτων». Άλλη παραλλαγή του είναι το «Μαγαζάκι με τα χρώματα» από το Cd «Εδώ Νηπιαγωγείο».
 

Φτιάξαμε για το δέντρο της τάξης χρωματιστά φύλλα. Χρησιμοποιήσαμε χαρτί φίλτρου, το ζωγραφίσαμε με πολλά χρώματα, στάξαμε σταγόνες νερού και παρατηρήσαμε πώς το χρώμα εξαπλώνεται σε όλο το φύλλο. Αφού στέγνωσαν την επόμενη ημέρα τα κρεμάσαμε στο δέντρο μας.







Εκτός από σύνθεση χρωμάτων, όμως, κάναμε και σύνθεση λέξεων μέσα από τα γλωσσικά παιχνίδια. Ζητήσαμε από τα παιδιά να φανταστούν ότι έχουμε μία κορδέλα από δύο χρώματα π.χ. πορτοκαλί και κίτρινο. Πώς θα τη φωνάζουμε αυτή την κορδέλα; Πορτοκαλοκίτρινη. Κίτρινο και πράσινο; Κιτρινοπράσινη κ.ο.κ.
Τους ζητήσαμε να φανταστούν ένα αντικείμενο Κόκκινο σαν… το κεράσι (ντομάτα, καρπούζι), Κίτρινο σαν… το λεμόνι (μπανάνα, ανανάς, ήλιος), Πράσινο σαν … το αγγούρι (χορτάρι, κολοκύθι, σπανάκι) κ.ο.κ.

Χωριστήκαμε σε χρωματοομάδες και δημιουργήσαμε ένα έργο μόνο με ένα χρώμα.






Μέσα από τις λέξεις των χρωμάτων ανακαλύψαμε ρυθμούς και μουσική. Χτυπήσαμε παλαμάκια τις λέξεις των χρωμάτων και τις ταξινομήσαμε ανάλογα με τον αριθμό των χτυπημάτων.1= μπλε, ροζ, μοβ, 2= καφέ, άσπρο, μαύρο, 3= κόκκινο,κίτρινο,πράσινο, 4=πορτοκαλί.Χτυπήσαμε γρήγορα, αργά, σιγά και δυνατά. Τα πόδια μας, τα χέρια μας, τα δάχτυλά μας.

Διαβάσαμε ένα πολύ ωραίο βιβλίο «Το παραμύθι με τα χρώματα», το οποίο έγινε και αφορμή για μία πολύ πετυχημένη εικαστική δραστηριότητα. 


Η ιστορία του παραμυθιού με τα χρώματα σε μία εξέλιξη της αναφέρει τη βροχή από χρώματα. Έτσι πήραμε τη σελίδα του παραμυθιού «που έβρεχε χρώματα» και «χρωματοβρέξαμε» όλη την πόλη του παραμυθιού.





Με τη βοήθεια των μπαλονοαυγών και των μπαλοφωλιών (μια ιδέα της Pitsinas), γνωρίσαμε τα μοτίβα. Τοποθετήσαμε 4 στεφάνια (μπαλονοφωλιές) από 4 διαφορετικά χρώματα, μπλε-πράσινο-κίτρινο-μοβ. Μέσα στα στεφάνια τοποθέτησε κάθε παιδί το αντίστοιχο χρώμα μπαλόνι (αυγό). Αποτυπώσαμε αυτή την ακολουθία στο χαρτί και μία και δύο και τρεις και τέσσερις φορές και δημιουργήσαμε ένα μοτίβο.
















Μιλήσαμε για το ουράνιο τόξο, το πιο αγαπημένο θέμα όλων των παιδιών όταν αναφερόμαστε στα χρώματα. Το ουράνιο τόξο το ζωγραφίζαμε, στο ελεύθερο, πολλές μέρες αφού είχαμε τελειώσει το θέμα με τα χρώματα. Κατασκευάσαμε το ουράνιο τόξο σε μία ομαδική και μία ατομική εργασία.  Στην ατομική, κόψαμε ένα χάρτινο πιάτο στη μέση και με τέμπερες και πινέλα ζωγραφίσαμε τα 7 χρώματα του ουράνιου τόξου. Στην ομαδική, σχεδιάσαμε σε κανσόν το περίγραμμα της παλάμης μας ανά ομάδες και στα εφτά χρώματα του ουράνιου τόξου, τις κολλήσαμε πάνω σε ένα μεγαλύτερο κανσόν και δημιουργήσαμε το «Παλαμο-ουράνιο τόξο».


Τελειώσαμε το θεματάκι μας, παίζοντας χρωματιστά μπαλονοπαιχνίδια (pitsina). Προσπαθήσαμε να μεταφέρουμε από τη μια πόρτα της τάξης μας έως την άλλη, χρωματιστά μπαλόνια. Δέσαμε, μεταξύ τους, τα χέρια μας, πίσω από την πλάτη μας, και τα μεταφέραμε με τα σώματά μας.