Σελίδες

Πέμπτη 20 Αυγούστου 2015

Συνεργασία σχολείου και οικογένειας - Ιδέες για δραστηριότητες

Για να είναι αποτελεσματική η συμμετοχή των γονέων στην εκπαίδευση των παιδιών πρέπει οι ιδέες και οι προτάσεις που κάνουμε εμείς οι εκπαιδευτικοί να είναι συγκεκριμένες και να λαμβάνουν υπόψη τους το πολιτισμικό, μορφωτικό και οικονομικό πλαίσιο της οικογένειας. Όλες οι οικογένειες μπορούν να συνεισφέρουν αν οι ιδέες που τους δοθούν ταιριάζουν με τις συνήθειες, τα πιστεύω και τις δυνατότητες τους, σε διάφορους τομείς. Για παράδειγμα, οι γονείς μπορούν να συμβάλλουν στη γλωσσική ανάπτυξη των παιδιών τους ακόμα κι αν δεν γνωρίζουν ανάγνωση ή γραφή: με την αφήγηση παραμυθιών που γνωρίζουν οι ίδιοι ή προσωπικών ιστοριών από την παιδική τους ηλικία. Με τον ίδιο τρόπο μπορούν να συμβάλλουν και τα ηλικιωμένα μέλη της οικογένειας που πιθανότατα να περνάνε τον περισσότερο χρόνο με τα παιδιά.
Μπορούμε να δώσουμε ιδέες για δραστηριότητες στους γονείς είτε γραπτά είτε προφορικά σε ομαδικές ή ατομικές συναντήσεις. Η γραπτή επικοινωνία έχει το πλεονέκτημα ότι ο γονέας μπορεί να διαβάσει  το υλικό στον ελεύθερο χρόνο του, να το συμβουλευτεί όσες φορές θέλει και να το μοιραστεί με άλλα μέλη της οικογένειας που δεν συμμετείχαν στη συνάντηση. Για τους γονείς που δε μιλούν ελληνικά μπορεί να γίνει συνεργασία με γονείς που μιλάνε και τις δύο γλώσσες και να μεταφραστεί το υλικό.
Οι προτεινόμενες δραστηριότητες μπορεί να είναι:
  • Εύκολες συνταγές από διάφορες χώρες
  • Πειράματα από το χώρο των φυσικών επιστημών με υλικά που βρίσκονται σε κάθε σπίτι.
  • Επίλυση ενός "προβλήματος"
  • Δραστηριότητες με αφορμή την ανάγνωση βιβλίων
  • Παιχνίδια που προωθούν μαθηματικές έννοιες (π.χ. παιχνίδια με ζάρια)
  • Κατασκευές που μπορεί η οικογένεια μετά να αξιοποιήσει (π.χ. "σπιτάκι για τα πουλιά από τα χάρτινα κουτιά του γάλακτος, χαρτί περιτυλίγματος για τα χριστουγεννιάτικα δώρα κ.α.)
  • Ιδέες για συμμετοχή της οικογένειας σε καλλιτεχνικές δημιουργικές δραστηριότητες που οργανώνονται από την κοινότητα.

Όπως ισχύει για τα παιδιά, η συμμετοχή των γονέων σε μια δραστηριότητα δε συνεπάγεται ότι κατανοούν τη σημασία της για τη μάθηση του παιδιού ή τον τρόπο με τον οποίο μπορούν οι ίδιοι να βοηθήσουν. Γι αυτό συνιστάται να συνοδεύεται η δραστηριότητα από μια ή δυο προτάσεις που να παρέχουν τέτοιου είδους πληροφορίες. 


απόσπασμα από το "Πρόγραμμα Σπουδών Νηπιαγωγείου 2011"

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου