Κάθε γειτονιά έχει
έστω και ένα δέντρο. Η συμβολή του στην ποιότητα ζωής μας αλλά και στην
βιοποικιλότητα της πόλης δεν είναι καθόλου αμελητέα.
Τα δέντρα απορροφούν
τους αέριους ρύπους, καθαρίζουν την ατμόσφαιρα, απορροφούν διοξείδιο του
άνθρακα, επομένως συμβάλλουν στην αντιμετώπιση του φαινομένου του θερμοκηπίου
και δίνουν οξυγόνο. Προσφέρουν στέγη και τροφή σε έντομα, πουλιά, μικρά
θηλαστικά και άλλα ζώα και μας χαρίζουν αισθητική απόλαυση. Κάθε δέντρο είναι
ένα μικρό οικοσύστημα.
Δραστηριότητα 1η - ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ
Ήρθε η στιγμή που ελεύθερα, αλλά με ασφάλεια πάντα,
μπορούμε να βγούμε –ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ- από το σπίτι μας.
Μια από τις πρώτες
βόλτες μας μπορεί κάλλιστα να είναι η γειτονιά μας.
Αν υπάρχει ένα άλσος
επιλέγουμε αυτόν τον χώρο. Αλλά και γενικότερα ασφαλείς χώροι πρασίνου στη
γειτονιά μας, γύρω τριγύρω, είναι πρόσφοροι.
Αρχικά, προετοιμάζουμε
τα παιδιά σε ψυχολογικό αλλά και πρακτικό επίπεδο. Δηλαδή:
ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ
·
Δημιουργούμε
αίσθημα εξόρμησης και προσδοκίας
·
Κάνουμε
ερωτήσεις; Τι είδη ζώων θα βρούμε; Εντόμων; Φυτών; Δέντρων; Λουλουδιών
·
Πάμε να
γίνουμε εξερευνητές της φύσης
·
Τι θα
χρειαστούμε;
ΠΡΑΚΤΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ
·
Χρειαζόμαστε
κατάλληλα ρούχα. Ποια είναι αυτά; Άνετα , δροσερά κλπ.
·
Χρειαζόμαστε
κατάλληλο εξοπλισμό για τις ανάγκες μας. Ποιος είναι αυτός; Σακίδιο, νερό,
γάντια κλπ.
·
Χρειαζόμαστε
σακούλες για να συλλέγουμε αυτά που βρίσκουμε. Μπορούμε να μαζεύουμε από κάτω
φύλλα, καρπούς, λουλούδια, φτερά από πουλιά κλπ.
·
Χρειαζόμαστε
φωτογραφική μηχανή για να φωτογραφίσουμε αυτά που βρίσκουμε. Όπως παραπάνω.
·
Κάνουμε
μία λίστα όλων των παραπάνω.
Δραστηριότητα 2η – ΜΙΚΡΟΙ ΕΞΕΡΕΥΝΗΤΕΣ ΕΝ ΔΡΑΣΕΙ
Ανάλογα με αυτά που
ξέρουμε ότι θα συναντήσουμε στη γειτονιά μας, δίνουμε στα παιδιά αποστολές:
·
Να
μετρήσουν πόσα δέντρα βρήκαν στη διαδρομή από το σπίτι στο άλσος. Ή στην
επιστροφή. Ή στο σύνολο
Εδώ χρειάζεται και ένα χαρτί μαζί μας, να σημειώνουμε
·
Να
εξερευνήσουν ένα δέντρο, ύψος, μέγεθος, φλοιός, φύλλα, ζώα και έντομα που τυχόν κατοικούν πάνω του. Εδώ μπορούν στο άλσος που θα
σταθείτε ή και αργότερα στο σπίτι να ζωγραφίσουν αυτό το δέντρο.
·
Να
συλλέξουν δείγματα, από φύλλα σε διαφορετικά χρώματα και μεγέθη, καρπούς,
λουλούδια κλπ.
·
Να
φωτογραφίσουν αυτά που τους εντυπωσίασαν περισσότερο για να συζητήσετε αργότερα
το λόγο που έγινε αυτό και να το καταγράψετε.
Δραστηριότητα 3η – ΠΙΣΩ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ
Όταν επιστρέψετε στο
σπίτι, δημιουργήστε ένα χώρο όπου μπορείτε να τα βάλετε όλα αυτά που βρήκατε,
προκειμένου:
·
Να
εκθέσετε αλλά και να σχολιάσετε τους θησαυρούς σας.
·
Να δείτε
τις φωτογραφίες που βγάλατε
·
Να
μετρήσετε τα φύλλα, τα λουλούδια, τους καρπούς.
·
Να
κατονομάσετε όλα τα παραπάνω
·
Να
ταξινομήσετε σε ομάδες ανά μέγεθος, χρώμα, σχήμα φύλλου, λουλουδιού, καρπού.
Δραστηριότητα 4η – ΕΚΘΕΣΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ
Το επόμενο padlet που θα δημιουργήσουμε, μετά από αυτό της μαμάς, θα έχει
θέμα την εξόρμηση σας στη γειτονιά. Εκεί θα μπορέσετε:
·
Να
εκθέσετε τις φωτογραφίες που σας εντυπωσίασαν και να μας γράψετε γιατί.
·
Να
ανεβάσετε τις ζωγραφιές που θα κάνετε σχετικά με τα δέντρα, τα λουλούδια ή τους
καρπούς που θα ζωγραφίσετε, ή γενικά να ανεβάσετε τις ζωγραφιές σας με θέμα
«Εξόρμηση στης γειτονιάς τη φύση»
·
Να
εκθέσετε φωτογραφίες από τις ομάδες των φύλλων, λουλουδιών ή καρπών έτσι όπως
τις ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΑΤΕ.
·
Να
ανεβάσετε τυχόν σημειώσεις που κάνατε σχετικά με τα ονόματα των φύλλων,
λουλουδιών , καρπών κλπ
·
Τέλος,
να γράψετε κάτι που τυχόν σας στεναχώρησε κατά τη διάρκεια της εξόρμησης σας
και θέλετε να διορθωθεί σε σχέση με το φυσικό περιβάλλον της γειτονιάς σας,
όπως π.χ. ύπαρξη πολλών σκουπιδιών, ύπαρξη πολλών αυτοκινήτων-καυσαέριο κλπ.
Εμείς το μόνο που έχουμε να ευχηθούμε είναι…
ΚΑΛΗ ΒΟΛΤΑΑΑΑΑΑ
Ιδέες από το περιοδικό Σύγχρονο νηπιαγωγείο – Τεύχος Μαρτίου-Απριλίου
2012 – Γράφει η Ελένη Σβορώνου