Αρωματικά Φυτά-
ΜΕΡΟΣ Α’
Ιδέες από το
περιοδικό Σύγχρονο νηπιαγωγείο – Τεύχη Ιαν-Φεβ 2013 & 2015 –
Γράφει η Ελένη Σβορώνου.
Έδαφος: το θεωρούμε
δεδομένο, αλλά δεν είναι. Εκεί φυτρώνουν οι σπόροι. Δίχως αυτό δε θα είχαμε
τροφή, ούτε οι άνθρωποι ούτε τα ζώα. Αυτό συγκρατεί το νερό και μας προστατεύει
από τις πλημμύρες. Σ’ αυτό φυτρώνουν τα δάση που μας χαρίζουν οξυγόνο και
δροσιά και χίλια δυο άλλα.
Πράσινο: Η επαφή των
παιδιών με τη φύση είναι ένα ζητούμενο σήμερα. Ο ρόλος του πράσινου στη ρύθμιση
του μικροκλίματος, στον καθαρισμό της ατμόσφαιρας, στην αισθητική αναβάθμιση
του περιβάλλοντος της καθημερινής μας ζωής και στον ψυχισμό μας, είναι
καθοριστικός. Άλλωστε, οι Κινέζοι το λένε, χρόνια τώρα. Αν θες να είσαι
ευτυχισμένος για μια ζωή, γίνε κηπουρός!
Έτσι ξεκινάμε και εμείς. Είστε έτοιμοι;
Δραστηριότητα 1η
–
ΠΑΡΑΜΥΘΙ
Η τουλιπίτσα –
Ζωρζ Σαρή
Πατώντας
τον παρακάτω σύνδεσμο
θα ακούσετε και θα δείτε εικόνες από το παραμύθι «Η
τουλιπίτσα» της Ζώρζ Σαρή.
Αξιοποιήστε το βίντεο και κάντε συζήτηση:
·
Που βρίσκεται η τουλιπίτσα;
· Ποιος της χτυπά
πρώτος την πόρτα;
· Γιατί δεν
ανοίγει;
· Ποιος της χτυπά
δεύτερος την πόρτα;
· Τι γίνεται με
το δεύτερο επισκέπτη;
· Στη συνέχεια τι
συμβαίνει;
· Τι προτείνουν
στην τουλιπίτσα να κάνει;
· Αισθάνεται
καλύτερα;
· Τι νομίζετε ότι
τελικά χρειάζεται ένα φυτό για να μεγαλώσει και να «αισθανθεί» καλύτερα;
·
Τι γίνεται στο τέλος;
Δραστηριότητα
2η –
ΚΙΝΗΤΙΚΟ
ΠΑΙΧΝΙΔΙ
Ένας ενήλικας δίνει τα παραγγέλματα και κάνει τις
κινήσεις μαζί με τα παιδιά.
Tip:Καθώς
κάνουμε τις κινήσεις απαγγέλουμε δυνατά τα λόγια που συνοδεύουν αυτές τις
κινήσεις.
· Γινόμαστε σποράκια και βρισκόμαστε στο
έδαφος, γινόμαστε ένα κουβαράκι.
·
Φυτρώνουμε σιγά- σιγά και βγαίνουμε
πάνω από τη γη. Απαλά σηκώνουμε τον κορμό και λίγο τα χέρια.
· Οι ρίζες μας μεγαλώνουν. Σηκωνόμαστε
λίγο ακόμα και ξεδιπλώνουμε και τεντώνουμε τα πόδια.
·
Βρέχει. Δροσιζόμαστε. Ξεδιψάμε.
Κινούμαστε σα να πίνουμε νερό και ψηλώνουμε λίγο ακόμα.
· Στο μεταξύ περνάει ο καιρός και οι
εποχές, Άνοιξη – Καλοκαίρι – Φθινόπωρο – Χειμώνας.
Απαγγέλουμε όλες τις εποχές στη σειρά και απλώνουμε τα κλαδιά μας -χέρια μας
προς τα πάνω. Μεγαλώνουμε κι άλλο.
·
Οι ρίζες μας φτάνουν τώρα πολύ βαθιά
μέσα στη γη. Είμαστε δυνατοί. Φυσάει ο άνεμος. Το σώμα μας κινείται μια από τη
μια και μια από την άλλη πλευρά, αλλά οι ρίζες μας δεν μας αφήνουν να πέσουμε.
·
Μετά έρχεται καταιγίδα και γίνεται
πλημμύρα. Το χώμα πάει να φύγει και να μας πάρει μαζί του. Κάνουμε πως
παρασυρόμαστε, αλλά οι ρίζες μας είναι δυνατές και μας συγκρατούν. Οι άνθρωποι
κάτω στην πόλη φοβούνται την πλημμύρα αλλά οι ρίζες μας είναι ασπίδες στην ορμή
του νερού.
Συζητήστε τα
στάδια ανάπτυξης του δέντρου και του φυτού, όπως τα βιώσατε μέσα από την
κίνηση.
Τι κάνατε
πρώτο; Δεύτερο; Τι ήρθε μετά; Στη συνέχεια;
Συζητήστε επίσης,
ότι τα δέντρα και το πράσινο δεν αφήνουν το έδαφος και το χώμα να παρασύρεται
και να ξεπλένεται με τις βροχές και τις μπόρες.
Πως οι άνθρωποι
παραμένουν προστατευμένοι από τις πλημμύρες όταν υπάρχουν δέντρα και γενικά
πράσινο γύρω τριγύρω τους.
Δραστηριότητα
3η –
ΕΙΜΑΙ ΣΠΟΡΟΣ
ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΩΝΩ
· Δείτε τα
παρακάτω βίντεο που θα σας βοηθήσουν να μάθετε περισσότερα για τα μέρη και την
ανάπτυξη ενός φυτού.
· Ξεφυλλίστε το
ηλεκτρονικό βιβλίο «Είμαι σπόρος και μεγαλώνω……» στο blog από την
εφαρμογή storyjumper.
· «Είμαι σπόρος
και μεγαλώνω» .Βάλτε τις εικόνες στη σωστή χρονολογική σειρά, στο blog από την
εφαρμογή learningapps.
Οι εικόνες που χρησιμοποιήθηκαν για τη δημιουργία αυτού του παιχνιδιού είναι από το ιστολόγιο Νηπιοκαμώματα - εδώ
· Λύστε στο
σταυρόλεξο, «Τι χρειάζομαι για να μεγαλώσω;», στο blog από την
εφαρμογή learningapps.
Δραστηριότητα 4η
– ΜΙΚΡΟΙ ΕΞΕΡΕΥΝΗΤΕΣ ΕΝ ΔΡΑΣΕΙ
Εξερευνήστε την αυλή σας και τις δυνατότητες
να φυτέψετε.
· Υπάρχει χώμα;
· «Βλέπει» το
μέρος ο ήλιος;
· Υπάρχουν γωνιές
προστατευμένες για να μπορέσουμε να βάλουμε τα γλαστράκια μας;
· Τι χρειάζεστε
για να φυτέψετε; Κάντε μια λίστα. Σπόρους; Γλάστρες, ποτιστήρι, χώμα,
σκαλιστήρι, γάντια
Δραστηριότητα 5η
– ΓΝΩΡΙΖΟΥΜΕ ΤΑ ΑΡΩΜΑΤΙΚΑ ΦΥΤΑ
· Ρωτήστε τη μαμά
και το μπαμπά ποια είναι τα αρωματικά φυτά.
· Σερφάρετε στο
διαδίκτυο για να βρείτε ποια είναι τα αρωματικά φυτά. Κάποιοι προτεινόμενοι από
μας σύνδεσμοι:
· Ψάξτε σε βιβλία
που τυχόν έχετε για να βρείτε ποια είναι τα αρωματικά φυτά.
Δραστηριότητα 6η
–ΑΡΩΜΑΤΙΚΑ ΦΥΤΑ ΚΑΙ ΠΑΙΧΝΙΔΙ
· Βρείτε τα
ζευγάρια και ταιριάξτε τις εικόνες που δείχνουν όμοια αρωματικά φυτά, στο blog από την
εφαρμογή learningapps.
· Ταιριάξτε τις
εικόνες με τις λέξεις στο blog από την
εφαρμογή learningapps.
Δραστηριότητα
7η –ΑΣ
ΦΥΤΕΨΟΥΜΕ ΛΟΙΠΟΝ!!!
Γινόμαστε «κυνηγοί σπόρων» και προβληματιζόμαστε για το
που μπορούμε να βρούμε σπόρους να φυτέψουμε. Το βρήκατε; Να βοηθήσουμε, πρέπει
να βγούμε να πάμε στην αγορά. Αυτό που ψάχνετε είναι μαγαζί με φυτά και
λουλούδια. Ποιο είναι λοιπόν; Εκεί να πάτε.
Υλικά
που θα χρειαστείτε:
· Ένα κεσεδάκι
από γιαούρτι ή από παγωτό
· Χώμα.
· Άσπρα ή
χρωματιστά χαρτιά
· Μαρκαδόρους
· Κόλλα
· Νερό
· Καλαμάκι από
σουβλάκι
· Γάντια
Πριν αρχίσετε το φύτεμα, διακοσμήστε το κεσεδάκι σας. Ζωγραφίστε
σε άσπρα ή χρωματιστά χαρτιά και κολλήστε τα πάνω στο κεσεδάκι.
Ή
Μπορείτε να ζωγραφίσετε ένα προσωπάκι στο κεσεδάκι μας και
να δώσετε όνομα στο φυτάκι σας.
1. Βάλτε το χώμα
στο κεσεδάκι.
2. Κάντε μια μικρή
λακουβίτσα βαθιά μέσα στο χώμα και φυτέψτε τους σπόρους σας.
3. Βρείτε ένα
ασφαλές και προστατευμένο μέρος να βάλετε το κεσεδάκι σας.
4. Ρίξτε λίγο
νερό.
5. Πάνω στο
καλαμάκι από σουβλάκι γράψτε το είδος του αρωματικού φυτού που φυτέψατε και
βάλτε το καλαμάκι σας μέσα στο χώμα.
6. Και τελειώσατε
το φύτεμα!
Δραστηριότητα 8η
– ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ & ΛΕΥΚΩΜΑ ΦΥΤΟΥ
Μπορείτε
να:
· Χρησιμοποιήσετε
το ημερολόγιο του Μαϊου που σας στείλαμε για να κρατήσετε «ημερολόγιο»
φύτευσης. Δηλαδή: Ζωγραφίστε ή γράψτε πάνω στη μέρα που φυτέψατε τα σποράκια
σας. Ζωγραφίστε ή γράψτε πάνω στη μέρα που άρχισε να φυτρώνει. Ζωγραφίστε ή
γράψτε πάνω στη μέρα που άρχισε να βγάζει ρίζες, κλπ.
· Χρησιμοποιήσετε
τη φωτογραφική σας μηχανή για να καταγράψετε και ψηφιακά τη «ζωή» του φυτού
σας.
· Ανεβάσετε όλες
τις εργασίες σας στο padlet μας «Οι εργασίες μας» για να δούμε ο ένας το φυτό
του άλλου.
Δραστηριότητα 9η – ΚΟΥΚΛΟΠΑΡΑΜΥΘΙΑ ΤΗΣ ΔΕΥΤΕΡΑΣ
Ο Τζακ και η Μαγική Φασολιά
Ραντεβού με τα πιο αγαπημένα παραμύθια στο ψηφιακό κανάλι
της Παραμυθοχώρας στο youtube! «Ο Τζακ και η
μαγική φασολιά», Δευτέρα 11 Μαΐου στις 17:00 και για 24 ώρες!
Ο παππούς Ζαχαρίας και ο μικρός Θανάσης, οι νέοι
κουκλο-ήρωες της Παραμυθοχώρας, διηγούνται τις πιο συναρπαστικές ιστορίες σε
μικρούς και μεγάλους και ανοίγουν ένα παράθυρο στον κόσμο της φαντασίας και των
παραμυθιών!
Αυτή την εβδομάδα ο μικρός Θανάσης που προτιμά κλασικές
και αγαπημένες ιστορίες μας αφηγείται μια αγαπημένη κλασική ιστορία! «Ο Τζακ
και η μαγική φασολιά» ζωντανεύει μέσα από τη μοναδική τεχνική αφήγησης με
κούκλες της Μαρίας και Σπυριδούλας Παπαγεωργίου.
Εδώ τελείωσε το πρώτο μέρος για τα αρωματικά φυτά.
Στο δεύτερο μέρος, που θα ακολουθήσει την επόμενη
εβδομάδα, θα ασχοληθούμε με τραγούδια για τα αρωματικά φυτά, με αινίγματα, με
τη χρήση των αρωματικών φυτών στη μαγειρική κ.α.
Μέχρι τότε….
Περιμένουμε νέα σας και είμαστε σίγουρες ότι θα γίνετε
οι καλύτεροι κηπουροί!!