Ανοίγοντας το σχολείο
αμέσως μετά το νέο έτος, μας «έπιασε» ο χιονιάς. Τι πιο τέλεια ευκαιρία να ασχοληθούμε λοιπόν
με το χιόνι, το κρύο, και την παγωνιά μέσα στην καρδιά του χειμώνα.
Παίξαμε με τα αρχικά των ονομάτων μας, τα οποία είχαμε γράψει σε μανταλάκια από τον Οκτώβριο όταν μαθαίναμε ποια είναι τα αρχικά του κάθε ονόματος.
Σχηματίσαμε έναν χιονάνθρωπο με την Αλφαβήτα και τοποθετήσαμε τα μανταλάκια πάνω του.
Τον ονομάσαμε "Γραμματοχιονάνθρωπο" και τον κρεμάσαμε στο ταμπλό μας μαζί με πολλούς άλλους φίλους του.
Διακοσμίσαμε την εσωτερική μας πόρτα και τα παράθυρα μας.
Θυμάμαι, γράφω τ’
όνομα μου με χιονάνθρωπο.
Κόψαμε τόσους κύκλους όσα τα γράμματα σε κάθε όνομα, αφού τα μετρήσαμε και σχηματίσαμε χιονανθρώπους. Γράψαμε σε κάθε κύκλο από ένα γράμμα, κόψαμε καπέλα και σχηματίσαμε το δικό μας χιονάνθρωπο.
Γράμμα Χ
Από τα βιβλία του Ε. Τριβιζά, της Ρώσση-Ζαίρη, απλώσαμε μπουγάδα, γράψαμε το Χ,χ, κάναμε εργασία από τα ραντεβουδάκια και παίξαμε το παιχνίδι
"ποιος θα βρει τα περισσότερα"
Θυμηθήκαμε τα βασικά σχήματα παρέα με χιονάνθρωπους, τους "Σχηματοχιονανθρώπους".
Γνωρίσαμε τη λέξη "Χειμώνας", τη μετρήσαμε, παίξαμε με τα γράμματα της και μετά ανασυνθέσαμε τη λέξη σε ατομική εργασία.
Αφηγηθήκαμε την ιστορία της γέννησης του χιονάνθρωπου και κάναμε ατομική εργασία τη χρονική ακολουθία της ιστορίας.
Αφού παίξαμε με τους σχηματοχιονάνθρωπους, δημιουργήσαμε μια δική μας χειροτεχνία με
χιονάνθρωπο, χρησιμοποιώντας για κάθε χαρακτηριστικό του από ένα γεωμετρικό σχήμα, κύκλο για το πρόσωπο, τρίγωνο για τη μύτη, παραλληλόγραμμο για το κασκόλ, τραπέζιο για το λαιμό και στολίσαμε μ΄αυτούς την τάξη μας.
Διαβάσαμε το τραγούδι του χειμώνα με τις φωνούλες του και χωριστήκαμε σε 5 ομάδες.
Το κάθε παιδί πήρε το ποίημα του χειμώνα και κύκλωσε τη φωνούλα της ομάδας του (α,ε,ο,ι,ου).
Μετά, κάθε ομάδα πήρε από ένα κρουστό όργανο, ντέφια, κουδουνάκια, τριγωνάκια, ξυλάκια και κλακέτες.
Το κάθε παιδί πήρε το ποίημα του χειμώνα και κύκλωσε τη φωνούλα της ομάδας του (α,ε,ο,ι,ου).
Μετά, κάθε ομάδα πήρε από ένα κρουστό όργανο, ντέφια, κουδουνάκια, τριγωνάκια, ξυλάκια και κλακέτες.
Κάθε ομάδα έπαιζε και τραγουδούσε μία μόνο στροφή και στο τέλος έπαιξε όλη η ορχήστρα μαζί.
Γράψαμε συνταγή της βασιλόπιτας, τη ζυμώσαμε, την ψήσαμε και την κόψαμε στο νηπιαγωγείο. Το φλουρί το βρήκε ο Γιάννης, ο τυχερός της χρονιάς που πήρε δώρο και ένα βιβλίο.
Συνεχίσαμε με τα ρούχα που φοράμε το χειμώνα, αναγνωρίσαμε τις λέξεις σκουφί, γάντια, κασκόλ και μπότες.
Ταιριάξαμε τις λέξεις στο σώμα του αγοριού και του κοριτσιού του χειμώνα.
Κάναμε ατομικές εργασίες με τα αρχικά των λέξεων των ρούχων του χειμώνα.
Κάναμε τη δική μας χειροτεχνία με παιδί
και ρούχα του χειμώνα με τη βοήθεια των λαδοπαστέλ.
Μετρήσαμε με τη βοήθεια των χιονανθρώπων
Γράμμα Σ,σ,ς
Από τον Τριβιζά, απλώνω μπουγάδα, γράφω, κάνω εργασία από χρυσόψαρα, ψιθυριστές
λέξεις από σ.
Γράψαμε όλα τα είδη του σ, στον κινητό μαυροπίνακα μας, που τον χρησιμοποιούμε πολύ και στη γωνιά της γραφής και παίξαμε ένα νέο παιχνίδι με τις λέξεις που αρχίζουν από σ. Αφού διαβάσαμε όλα τα βιβλία με τα σ, ψιθυρίσαμε λέξεις που αρχίζουν από σ στο αυτί της δασκάλας. Κέρδισε αυτός που ψιθύρισε τις περισσότερες.
Κάναμε άλλη μια καταπληκτική χειροτεχνία με τέμπερες και δημιουργήσαμε ένα χιονισμένο τοπίο.
Και δεν σταματήσαμε να παίζουμε και να ασχολούμαστε με ελεύθερες δραστηριότητες στις γωνιές και τα κέντρα δραστηριοτήτων στο νηπιαγωγείο.
Και τέλος, στη γωνιά της γραφής βάλαμε όλα τα παιχνίδια και τις λέξεις που παίζουμε στην παρεούλα με ελκυστικά σχήματα και φύλα για να γράφουν τα παιδιά όσες λέξεις θέλουν στο ελεύθερο τους.
* οι ιδέες για τις χειροτεχνίες και τα φύλα εργασίας κυκλοφορούν στο διαδίκτυο, pinterest ή άλλα αντίστοιχα blog συναδέρφων. Τις χρησιμοποιούμε είτε αυτούσιες είτε προσασμοσμένες στις ανάγκες της τάξης μας.