Το παιδί προσχολικής ηλικίας ενδιαφέρεται να δημιουργήσει σχέσεις με τους συνομηλίκους και δοκιμάζει τις δυνατότητες και τα όρια του. Στην προσχολική αγωγή επομένως ενισχύονται τα χαρακτηριστικά και οι δεξιότητες που είναι απαραίτητες για την ικανοποιητική λειτουργία του τόσο στο σχολείο όσο και στη ζωή του γενικότερα και μελλοντικά. Οι δεξιότητες αυτές αποτελούν σκοπό και μέσο για την επίτευξη της ολόπλευρης ανάπτυξης του παιδιού (Προσωπική και Κοινωνική Ανάπτυξη, Πρόγραμμα 2011).
Ακολουθώντας τις επιταγές του προγράμματος και έχοντας ως μαθησιακό στόχο τη δημιουργία προσωπικών σχέσεων, παίξαμε μαζί με τα παιδιά ένα παιχνίδι:
Υλικά
1 κουτί, καρτέλες με τα ονόματα των παιδιών, μουσική, πολύχρωμα χαρτόνια, φωτογραφίες
Συμμετέχοντες
Όλα τα παιδιά της τάξης
Διαδικασία
Μέσα στο κουτί βάζουμε τις καρτέλες με τα ονόματα των παιδιών.
Ξεκινά η μουσική και το κουτί περνάει από παιδί σε παιδί στην παρεούλα.
Όταν η μουσική σταματήσει, το παιδί που έχει το κουτί, καλείται να τραβήξει με κλειστά μάτια μέσα από κουτί μία καρτέλα και να τη διαβάσει (τα περισσότερα παιδιά μας τη διάβασαν αφού τη σύγκριναν με τον πίνακα αναφοράς των ονομάτων).
Όταν διαβαστεί το όνομα του φίλου, όποια παιδιά θέλουν, σκέφτονται και λένε τι τους αρέσει στο συγκεκριμένο φίλο τους.
Η νηπιαγωγός καταγράφει.
Η διαδικασία εμπλουτίζεται με τον παρακάτω τρόπο παρουσίασης αυτής της δραστηριότητας:
Τα παιδιά διαλέγουν χρώματα χαρτονιών και τα κόβουν σε σχήμα μπαλονιού που έχει ήδη σχεδιαστεί από τη νηπιαγωγό.
Η νηπιαγωγός γράφει πάνω στο μπαλόνι για κάθε παιδί τα λόγια που έχουν πει οι φίλοι τους στην παρεούλα.
Στο κάτω μέρος του μπαλονιού κολλάμε μια φωτογραφία του παιδιού, που έχουμε τραβήξει νωρίτερα, σε πόζα να κρατάει ένα φανταστικό μπαλόνι.
Δείτε λοιπόν τι είπαν τα παιδιά μας για τους φίλους τους:
Για τον/την:
Ακολουθώντας τις επιταγές του προγράμματος και έχοντας ως μαθησιακό στόχο τη δημιουργία προσωπικών σχέσεων, παίξαμε μαζί με τα παιδιά ένα παιχνίδι:
Υλικά
1 κουτί, καρτέλες με τα ονόματα των παιδιών, μουσική, πολύχρωμα χαρτόνια, φωτογραφίες
Συμμετέχοντες
Όλα τα παιδιά της τάξης
Διαδικασία
Μέσα στο κουτί βάζουμε τις καρτέλες με τα ονόματα των παιδιών.
Ξεκινά η μουσική και το κουτί περνάει από παιδί σε παιδί στην παρεούλα.
Όταν η μουσική σταματήσει, το παιδί που έχει το κουτί, καλείται να τραβήξει με κλειστά μάτια μέσα από κουτί μία καρτέλα και να τη διαβάσει (τα περισσότερα παιδιά μας τη διάβασαν αφού τη σύγκριναν με τον πίνακα αναφοράς των ονομάτων).
Όταν διαβαστεί το όνομα του φίλου, όποια παιδιά θέλουν, σκέφτονται και λένε τι τους αρέσει στο συγκεκριμένο φίλο τους.
Η νηπιαγωγός καταγράφει.
Η διαδικασία εμπλουτίζεται με τον παρακάτω τρόπο παρουσίασης αυτής της δραστηριότητας:
Τα παιδιά διαλέγουν χρώματα χαρτονιών και τα κόβουν σε σχήμα μπαλονιού που έχει ήδη σχεδιαστεί από τη νηπιαγωγό.
Η νηπιαγωγός γράφει πάνω στο μπαλόνι για κάθε παιδί τα λόγια που έχουν πει οι φίλοι τους στην παρεούλα.
Στο κάτω μέρος του μπαλονιού κολλάμε μια φωτογραφία του παιδιού, που έχουμε τραβήξει νωρίτερα, σε πόζα να κρατάει ένα φανταστικό μπαλόνι.
Δείτε λοιπόν τι είπαν τα παιδιά μας για τους φίλους τους:
Για τον/την:
- Δημήτρη Ζ.: Είναι ευγενικός,
καλός φίλος, παίζει με όλους.
- Μυρτώ: Είναι ευγενική,
καλή, μας αγαπάει όλους.
- Χριστίνα
Α. :
Είναι φίλη κολλητή, ζωγραφίζει ωραία, φτιάχνει ωραίες κατασκευές.
- Νίνο: Παίζει ωραία με
τα τουβλάκια, είναι ευγενικός, κάνει ωραία πράγματα.
- Κωνσταντίνο: Τραγουδάει ωραία,
σφυράει ωραία, παίζει ωραία με το κουκλόσπιτο.
- Ελεονόρα: Είναι καλή φίλη
μας. Είναι καλό παιδί. Ζωγραφίζει ωραία. Παίζει ωραία με το κουκλόσπιτο.
Μας παίζει όλους. Παίζει καλά με τις κούκλες. Μας αγαπάει όλους. Είναι
όμορφη. Είναι ευγενική και την αγαπάμε.
- Εβίνα: Την αγαπάμε.
Είναι πολύ όμορφη. Ζωγραφίζει ωραία.
- Δημοσθένη: Ζωγραφίζει ωραία.
Κάνει πολύ ωραίες κατασκευές με τα τουβλάκια. Κάνει πολύ ωραία σπίτια.
Κάνει τον ήχο των αυτοκινήτων όταν παίζει με τα αυτοκίνητα.
- Ελευθερία: Φτιάχνει ωραία
σπίτια με τα ξύλινα τουβλάκια. Παίζει ήσυχα με το κουκλόσπιτο. Είναι καλή
όταν παίζει με τον Δημοσθένη και δεν τον στεναχωρεί.
- Δημήτρη
Π. :
Ζωγράφισε ωραία τον καθρέφτη του.
- Λουκία: Είναι πολύ ευγενική.
Κάνει ωραίες ζωγραφιές.
- Παναγιώτη: Όλο μιλάει με το
Γιάννη. Είναι πολύ καλός στις κατασκευές. Κάνει έναν κύκλο. Κάνει ωραία το
λαγό. Τρέχει πολύ γρήγορα. Μας πιάνει όλους στο παιχνίδι.
- Μαρία: Είναι πολύ
όμορφη. Παίζει πολύ με την Ελεονόρα. Παίζει ωραία κρυφτό. Είναι ευγενική.
Έκοψε τις καρδιές στην εργασία καλύτερα (πιο προσεκτικά) και από τις
δασκάλες.
- Χριστίνα
Γ.:
Παίζει με το κουκλόσπιτο. Διαβάζει πολύ ωραία παραμύθια.
- Σταματίνα: Ζωγραφίζει πάρα
πολύ ωραία. Έκανε πολύ ωραία σπίτια. Ζωγραφίζει ωραίες πριγκίπισσες.
Παίζει πολύ ωραία με τη Δανάη. Παίζει ήσυχα στο κουκλόσπιτο.
- Μιχαέλα: Φτιάχνει ωραίες
κατασκευές, είναι πολύ καλή μας φίλη. Ζωγραφίζει ωραία.
- Σεμίνα: Είναι καλή,
ζωγραφίζει ωραία. Φτιάχνει πολύ ωραία παζλ, τραγουδάει ωραία. Παίζει ήσυχα
στο κουκλόσπιτο.
- Δανάη: Ζωγραφίζει ωραία,
είναι καλή μας φίλη, τραγουδάει ωραία. Κάνει ωραίες κατασκευές. Είναι
όμορφη, παίζει με την Ελεονόρα. Φτιάχνει ωραία σπιτάκια. Παίζει ωραία
μπάλα.
- Ελένη: Είναι καλή μας
φίλη. Φοράει ωραία παπούτσια, φτιάχνει ωραίες κατασκευές, παίζει πολύ με
τα αγόρια, παίζει ωραία στο κουκλόσπιτο.
- Άγγελος: Είναι πολύ καλός
μας φίλος. Κάνει ωραία αστεία, παίζει ήσυχα, μας αγαπάει όλους. Παίζει
πολύ ωραία μπάλα στο μπάσκετ.
- Χρύσα: Φτιάχνει ωραίες
κατασκευές, ζωγραφίζει ωραία. Παίζει ωραία στο κουκλόσπιτο, ζωγραφίζει
ωραία σπιτάκια.
- Χρήστο: Φτιάχνει ωραία
λουλουδάκια, παίζει ωραία με τα ζώα, βάζει ωραία χρώματα στις ζωγραφιές
του.
- Έλενα: Είναι πολύ
έξυπνη. Φτιάχνει ωραίες πεταλούδες, παίζει ήσυχα με το κουκλόσπιτο.
- Γιάννη: Είναι πολύ
έξυπνος, ζωγραφίζει ωραία. Τον αγαπάμε πολύ.
- Μπέτυ: Παίζει ωραία με τις κούκλες, φτιάχνει ωραία το όνομα της. Ζωγραφίζει ωραία τα ανθρωπάκια.
Ευχαριστούμε τη συνάδερφο Κική από τις Χαρούμενες φατσούλες που μοιράζεται αυτές τις ευφάνταστες ιδέες της με όλους μας.