Είναι πιθανόν ένα στα δέκα παιδιά στο νηπιαγωγείο να χρησιμοποιεί το αριστερό του χέρι στις περισσότερες δουλειές.
Θα πρέπει να γίνει εξαρχής σαφές ότι τα παιδιά που γράφουν με το αριστερό χέρι δεν πάσχουν από κάποια αρρώστια ή αναπηρία, ούτε διαφέρουν σε τίποτα από τα άλλα παιδιά.
Ευτυχώς σήμερα οι εκπαιδευτικοί δεν επιπλήττουν πια τα παιδιά που χρησιμοποιούν το "λάθος" ΄χέρι. Η πλειονότητα των ανθρώπων αναγνωρίζει τώρα πόσο σκληρή και καταστροφική μπορεί να αποβεί αυτή η μη αναγκαία πρακτική σε ένα αναπτυσσόμενο νέο άτομο.
Οι ερευνητές συνήθως κατατάσσουν ως αριστερόχειρες όσους πληρούν τα παρακάτω κριτήρια:
Πώς καθορίζεται η επιλογή του χεριού
Ακόμα δεν υπάρχει καθορισμένη απάντηση για την αιτία του κυρίαρχου χεριού, αλλά ξέρουμε ότι καθορίζεται από μια μεγαλύτερη κυριαρχία του ενός ημισφαιρίου του εγκεφάλου πάνω στο άλλο.Ο εγκέφαλος χωρίζεται σε δύο ημίσεα, το δεξί και το αριστερό ημισφαίριο. Το σώμα είναι "διαγώνια δικτυωμένο " ώστε η αριστερή πλευρά του εγκεφάλου να ελέγχει τη δεξιά πλευρά του σώματος, ενώ το δεξί ημισφαίριο ελέγχει την αριστερή πλευρά. Οι ερευνητές έχουν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι οι διαδικασίες της γλώσσας και της αναλυτικής σκέψης διεκπεραιώνονται από το αριστερό ημισφαίριο, ενώ η χωρική αντίληψη, η μουσική, η συναισθηματική σκέψη περιέχονται στο δεξί ημισφαίριο. Μηνύματα ανταλλάσσονται μεταξύ των δυο ημισφαιρίων από εκατομμύρια νευρικές ίνες.
Για παράδειγμα θεωρείται ότι οι αριστερόχειρες κατανοούν μια έννοια δημιουργώντας μια οπτική εικόνα της έννοιας στο μυαλό τους. Αυτή η γνώση βοηθά πολύ το δάσκαλο ενός αριστερόχειρου παιδιού, καθώς αποδεικνύεται ότι το παιδί ανταποκρίνεται σε μια νέα έννοια πολύ καλύτερα, ιδιαίτερα όταν αυτή μεταδίδεται με τέτοιο τρόπο που να μπορεί το παιδί να την οπτικοποιήσει μέσα στο κεφάλι του.
Τα περισσότερα μωρά γεννιούνται αμφιδέξια. Ωστόσο, αν ένα παιδί είναι πράγματι αριστερόχειρας, αυτό μπορούμε να το επιβεβαιώσουμε μετά τα τρία του χρόνια.Όπως έχει ήδη αναφερθεί, η αριστεροχειρία δεν αφορά μόνο το χέρι, αλλά συχνά αναφέρεται και στο αριστερό πόδι, μάτι ή αυτί. Αρκεί να προσέξουμε με ποιο πόδι ξεκινά ένα παιδί να ανεβεί μια σκάλα, με ποιο αυτί προσπαθεί να ακούσει, με ποιο χέρι ζωγραφίζει ή πλένει τα δόντια του, πώς χειρίζεται κάτι που απαιτεί μεγάλη δύναμη, για να καταλάβουμε αν είναι ή όχι αριστερόχειρας.
Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε εμείς οι νηπιαγωγοί
Από τη στιγμή που διαπιστώνετε ότι ένα παιδί δείχνει ισχυρή προτίμηση στο αριστερό του χέρι βεβαιωθείτε ότι, όταν το παιδί αυτό θα αρχίσει να κόβει για τις χειροτεχνικές εργασίες, υπάρχει στο νηπιαγωγείο το κατάλληλο ψαλίδι, επειδή το ψαλίδι για δεξιόχειρες δεν το εξυπηρετεί.
Η στάση του σώματος είναι σημαντική. Πρέπει να εξασφαλίσετε ότι ένα αριστερόχειρο παιδί δεν συγκρούει τον αγκώνα του με εκείνον του δεξιόχειρα που κάθεται δίπλα του. Βάλτε τον δεξιόχειρα δεξιά του αριστερόχειρα ώστε να μην παρεμβαίνουν οι αγκώνες στην επιφάνεια εργασίας των παιδιών.
Τακτοποιήστε με τέτοιον τρόπο την αίθουσα ώστε τόσο οι δεξιόχειρες όσο και οι αριστερόχειρες μαθητές να βλέπουν άμεσα τη νηπιαγωγό όσο και τον κύριο πίνακα γραφής και ελέγξτε ότι κανένα παιδί δεν στρίβει το κεφάλι του ή το σώμα του για να δει.
Ο σχηματισμός των γραμμάτων και οι δεξιότητες στην γραφή
Το κλειδί για το καλό στυλ γραφής για τα αριστερόχειρα παιδιά είναι ο σωστός τρόπος πιασίματος του μολυβιού με το χέρι και η σωστή στάση του σώματος (LaurenMilsom 2011).
Μια συνήθεια που αξίζει να αποκτήσουν νωρίς είναι από ποια πλευρά της σελίδας να αρχίσουν να γράφουν. Οι αριστερόχειρες έχουν την τάση να αρχίζουν από το δεξί μέρος της σελίδας και να έλκουν το μολύβι προς τα αριστερά, πράγμα που είναι πολύ ευκολότερο και πιο φυσιολογικό. Από τη στιγμή που σχηματίζουν γράμματα, η καλή τους νοερή απεικόνιση συχνά τα καθιστά ικανά να σχηματίζουν τα γράμματα προς τα πίσω και να γράφουν με αντικατοπτρισμό, γεγονός που τα καθιστά ικανά να διαβάσουν γρήγορα.
Ποτέ μην τιμωρείτε ένα παιδί που αρχίζει να γράφει έτσι, καθώς είναι φυσιολογικό για τους αριστερόχειρες. Βάλτε μία χρωματιστή κουκίδα ή ένα αυτοκόλλητο αστεράκι στην πάνω αριστερή γωνία των σελίδων, που θα υπενθυμίζει στο παιδί που να αρχίζει να γράφει και ενισχύστε τον τρόπο σχηματισμού των γραμμάτων από νωρίς, για να βεβαιωθείτε ότι γράφουν προς τη σωστή κατεύθυνση.
Τα μεγάλα τριγωνικά μολύβια είναι χρήσιμα, καθώς ενθαρρύνουν μια καλή λαβή με τα τρία δάχτυλα. Επειδή οι αριστερόχειρες πρέπει να σπρώχνουν το μολύβι, συχνά το πιάνουν πάρα πολύ σφιχτά και χρειάζεται να μάθουν να κρατούν το χέρι τους κάτω από τη γραμμή που γράφουν, με το χαρτί ελαφρά προς τα αριστερά του σώματος τους, ώστε να έλκουν το μολύβι προς αυτούς.
Κάθε διόρθωση που αφορά τη στάση του σώματος και του χεριού πρέπει να γίνεται πάντα ευγενικά χωρίς τιμωρίες, επειδή το παιδί θα εισπράξει τα αρνητικά σχόλια και είναι πιθανό να αναβάλει το γράψιμο από πολύ νωρίς.
Επίσης, θα ανακαλύψετε ότι παρουσιάζοντας τους αριθμούς σε κάθετη παρά σε οριζόντια μορφή, πιθανόν να γίνονται ευκολότεροι αντιληπτοί από έναν αριστερόχειρα.
Συχνά, ένας αριστερόχειρας βλέπει την εικόνα αυτού που θέλει να δημιουργήσει ή να γράψει πρώτα στο μυαλό του πριν τη μεταφέρει στο χαρτί.
Ο σωστός εξοπλισμός
Οι ερευνητές συνήθως κατατάσσουν ως αριστερόχειρες όσους πληρούν τα παρακάτω κριτήρια:
- Χρησιμοποιούν το αριστερό χέρι για να γράφουν.
- Προτιμούν το αριστερό χέρι για την πλειονότητα των εργασιών τους.
- Το αριστερό τους χέρι είναι το πιο επιδέξιο ή το πιο ικανό χέρι.
Πώς καθορίζεται η επιλογή του χεριού
Ακόμα δεν υπάρχει καθορισμένη απάντηση για την αιτία του κυρίαρχου χεριού, αλλά ξέρουμε ότι καθορίζεται από μια μεγαλύτερη κυριαρχία του ενός ημισφαιρίου του εγκεφάλου πάνω στο άλλο.Ο εγκέφαλος χωρίζεται σε δύο ημίσεα, το δεξί και το αριστερό ημισφαίριο. Το σώμα είναι "διαγώνια δικτυωμένο " ώστε η αριστερή πλευρά του εγκεφάλου να ελέγχει τη δεξιά πλευρά του σώματος, ενώ το δεξί ημισφαίριο ελέγχει την αριστερή πλευρά. Οι ερευνητές έχουν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι οι διαδικασίες της γλώσσας και της αναλυτικής σκέψης διεκπεραιώνονται από το αριστερό ημισφαίριο, ενώ η χωρική αντίληψη, η μουσική, η συναισθηματική σκέψη περιέχονται στο δεξί ημισφαίριο. Μηνύματα ανταλλάσσονται μεταξύ των δυο ημισφαιρίων από εκατομμύρια νευρικές ίνες.
Για παράδειγμα θεωρείται ότι οι αριστερόχειρες κατανοούν μια έννοια δημιουργώντας μια οπτική εικόνα της έννοιας στο μυαλό τους. Αυτή η γνώση βοηθά πολύ το δάσκαλο ενός αριστερόχειρου παιδιού, καθώς αποδεικνύεται ότι το παιδί ανταποκρίνεται σε μια νέα έννοια πολύ καλύτερα, ιδιαίτερα όταν αυτή μεταδίδεται με τέτοιο τρόπο που να μπορεί το παιδί να την οπτικοποιήσει μέσα στο κεφάλι του.
Τα περισσότερα μωρά γεννιούνται αμφιδέξια. Ωστόσο, αν ένα παιδί είναι πράγματι αριστερόχειρας, αυτό μπορούμε να το επιβεβαιώσουμε μετά τα τρία του χρόνια.Όπως έχει ήδη αναφερθεί, η αριστεροχειρία δεν αφορά μόνο το χέρι, αλλά συχνά αναφέρεται και στο αριστερό πόδι, μάτι ή αυτί. Αρκεί να προσέξουμε με ποιο πόδι ξεκινά ένα παιδί να ανεβεί μια σκάλα, με ποιο αυτί προσπαθεί να ακούσει, με ποιο χέρι ζωγραφίζει ή πλένει τα δόντια του, πώς χειρίζεται κάτι που απαιτεί μεγάλη δύναμη, για να καταλάβουμε αν είναι ή όχι αριστερόχειρας.
Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε εμείς οι νηπιαγωγοί
Από τη στιγμή που διαπιστώνετε ότι ένα παιδί δείχνει ισχυρή προτίμηση στο αριστερό του χέρι βεβαιωθείτε ότι, όταν το παιδί αυτό θα αρχίσει να κόβει για τις χειροτεχνικές εργασίες, υπάρχει στο νηπιαγωγείο το κατάλληλο ψαλίδι, επειδή το ψαλίδι για δεξιόχειρες δεν το εξυπηρετεί.
Η στάση του σώματος είναι σημαντική. Πρέπει να εξασφαλίσετε ότι ένα αριστερόχειρο παιδί δεν συγκρούει τον αγκώνα του με εκείνον του δεξιόχειρα που κάθεται δίπλα του. Βάλτε τον δεξιόχειρα δεξιά του αριστερόχειρα ώστε να μην παρεμβαίνουν οι αγκώνες στην επιφάνεια εργασίας των παιδιών.
Τακτοποιήστε με τέτοιον τρόπο την αίθουσα ώστε τόσο οι δεξιόχειρες όσο και οι αριστερόχειρες μαθητές να βλέπουν άμεσα τη νηπιαγωγό όσο και τον κύριο πίνακα γραφής και ελέγξτε ότι κανένα παιδί δεν στρίβει το κεφάλι του ή το σώμα του για να δει.
Ο σχηματισμός των γραμμάτων και οι δεξιότητες στην γραφή
Το κλειδί για το καλό στυλ γραφής για τα αριστερόχειρα παιδιά είναι ο σωστός τρόπος πιασίματος του μολυβιού με το χέρι και η σωστή στάση του σώματος (LaurenMilsom 2011).
Μια συνήθεια που αξίζει να αποκτήσουν νωρίς είναι από ποια πλευρά της σελίδας να αρχίσουν να γράφουν. Οι αριστερόχειρες έχουν την τάση να αρχίζουν από το δεξί μέρος της σελίδας και να έλκουν το μολύβι προς τα αριστερά, πράγμα που είναι πολύ ευκολότερο και πιο φυσιολογικό. Από τη στιγμή που σχηματίζουν γράμματα, η καλή τους νοερή απεικόνιση συχνά τα καθιστά ικανά να σχηματίζουν τα γράμματα προς τα πίσω και να γράφουν με αντικατοπτρισμό, γεγονός που τα καθιστά ικανά να διαβάσουν γρήγορα.
Ποτέ μην τιμωρείτε ένα παιδί που αρχίζει να γράφει έτσι, καθώς είναι φυσιολογικό για τους αριστερόχειρες. Βάλτε μία χρωματιστή κουκίδα ή ένα αυτοκόλλητο αστεράκι στην πάνω αριστερή γωνία των σελίδων, που θα υπενθυμίζει στο παιδί που να αρχίζει να γράφει και ενισχύστε τον τρόπο σχηματισμού των γραμμάτων από νωρίς, για να βεβαιωθείτε ότι γράφουν προς τη σωστή κατεύθυνση.
Τα μεγάλα τριγωνικά μολύβια είναι χρήσιμα, καθώς ενθαρρύνουν μια καλή λαβή με τα τρία δάχτυλα. Επειδή οι αριστερόχειρες πρέπει να σπρώχνουν το μολύβι, συχνά το πιάνουν πάρα πολύ σφιχτά και χρειάζεται να μάθουν να κρατούν το χέρι τους κάτω από τη γραμμή που γράφουν, με το χαρτί ελαφρά προς τα αριστερά του σώματος τους, ώστε να έλκουν το μολύβι προς αυτούς.
Κάθε διόρθωση που αφορά τη στάση του σώματος και του χεριού πρέπει να γίνεται πάντα ευγενικά χωρίς τιμωρίες, επειδή το παιδί θα εισπράξει τα αρνητικά σχόλια και είναι πιθανό να αναβάλει το γράψιμο από πολύ νωρίς.
Επίσης, θα ανακαλύψετε ότι παρουσιάζοντας τους αριθμούς σε κάθετη παρά σε οριζόντια μορφή, πιθανόν να γίνονται ευκολότεροι αντιληπτοί από έναν αριστερόχειρα.
Συχνά, ένας αριστερόχειρας βλέπει την εικόνα αυτού που θέλει να δημιουργήσει ή να γράψει πρώτα στο μυαλό του πριν τη μεταφέρει στο χαρτί.
Ο σωστός εξοπλισμός
- Ψαλίδια για αριστερόχειρες πρέπει να υπάρχουν. Ωστόσο, δεν εξυπηρετούν σε τίποτε αν τα έχουμε χάσει ή είναι μπερδεμένα ή βρίσκονται ψηλά σε κάποιο ράφι και το παιδί δεν μπορεί να τα φτάσει.
- Μολύβια με λαβή που ενθαρρύνει το σωστό τρόπο πιασίματος του μολυβιού. Διατίθενται και ως χρωματιστά μολύβια και μαρκαδόροι. Διαφορετικά μπορούν να χρησιμοποιηθούν πάνω στα κανονικά μολύβια λαβές σε καλούπια.
- Οι ξύστρες για αριστερόχειρες έχουν τη θέση της λαβίδας αντίστροφα. η ξύστρα κρατιέται με το δεξί χέρι, το μολύβι με το αριστερό και στρέφεται προς τα έξω, αριστερόστροφα.
- Το σπιράλ δέσιμο των τετραδίων εμποδίζει τα αριστερόχειρα παιδιά που προσπαθούν να γράψουν. Υπάρχουν εκδοχές για αριστερόχειρες ή ένα κοινό σημειωματάριο μπορεί να χρησιμοποιηθεί.
- Να θυμάστε ότι θα πρέπει να τονίζουμε το σωστό σημείο εκκίνησης στην κορυφή του αριστερού περιθωρίου της σελίδας σε κάθε περίπτωση