Ετικέτες

Αγγλικά στο Νηπιαγωγείο (3) Αγωγή Υγείας (9) Ανακοινώσεις (140) Ανακοινώσεις - ΠΕΙ.Σ (13) Άνοιξη (3) Απόκριες (19) Άρθρα (54) Αρχή Σχολικής Χρονιάς (29) Βήματα για τη Ζωή (1) Βιβλία για παιδιά (6) Γενέθλια (14) Γιορτές (13) Γιορτή της Μητέρας (16) Γιορτή του Πατέρα (1) Γλώσσα (5) Γονείς (31) Δήμος Λυκόβρυσης-Πεύκης (6) Έθιμα (2) Ειδική Αγωγή (1) Εκδηλώσεις Συλλόγου Γονέων (8) Εκδηλώσεις του Νηπιαγωγείου μας (32) Εκπαιδευτικές Επισκέψεις (3) Εκπαιδευτικοί (2) Επιμορφώσεις εκπαιδευτικών (1) Εργασία στο σπίτι (64) Εργασίες νηπίων (16) Εργαστήρια Δεξιοτήτων (12) Ευρωπαϊκά Προγράμματα (3) Η Βιβλιοθήκη στο Νηπιαγωγείο (11) Ημέρα-Νύχτα (2) Θεματικές προσεγγίσεις (46) Καινοτόμες παρεμβάσεις (7) Καλοκαίρι (4) Μαθηματικά (3) Νέα Προγράμματα Σπουδών (3) Νομοθεσία (2) Όμιλοι (14) Ονομαστική Εορτή (1) Παγκόσμιες Ημέρες (5) Πάσχα (9) Περιβάλλον (4) Ρομποτική (1) Σαρακοστή (2) Σχολική Ψυχολόγος (3) Τέχνες (1) Τηλεδιάσκεψη (30) Το Νηπιαγωγείο μας (2) Φιλαναγνωσία (2) Φυσικές Επιστήμες (1) Χειμώνας (8) Χριστούγεννα (31)

ArtMissions#Skills Labs

ArtMissions#Skills Labs
The e-twinning project's blog that contains all of our work

Μπορείτε να απολαύσετε το ιστολόγιο μας σε όλες τις γλώσσες του κόσμου

Κυριακή 17 Φεβρουαρίου 2013

Γράμματα - τονισμός

“Άναψε το φως”. Άσκηση – παιχνίδι Δυσλεξίας και τονισμού.



Ένα απο τα βασικότερα ελλείμματα που έχουν τα παιδιά με Δυσλεξία και ειδικές μαθησιακές δυσκολίες είναι ο τονισμός των λέξεων. Στα γραπτά τους συνήθως απουσιάζουν εντελώς οι τόνοι ή υπάρχουν πολλοί παρατονισμοί. Έτσι για τις λέξεις πχ. γέρος και γερός, νόμος και νομός, μόνος και μονός κτλ. ενώ εννοιολογικά γνωρίζουν ότι πρόκειται για διαφορετικές λέξεις, γραπτά τις αντιλαμβάνονται ίδιες αφού το τονικό σημάδι δεν αποτελεί για τον δυσλεξικό διαφοροποιητικό στοιχείο στις λέξεις και άρα στο νόημα. Η διδασκαλία του τονισμού με τον κατάλληλο τρόπο μπορεί να συμβάλλει τα μέγιστα στην κατανόηση της σύνταξης μιας πρότασης, ενός κειμένου και άρα του νοήματος αυτών που διαβάζει.
Η ευαισθητοποίηση του παιδιού στον τονισμό των λέξεων είναι απαραίτητη και γίνεται μέσα απο ειδικές ασκήσεις. Μια άσκηση - παιχνίδι που μπορεί να βοηθήσει να ενσωματώσουν τον τόνο στις λέξεις τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες/Δυσλεξία αλλά και τα παιδιά στο στάδιο της πρώτης γραφής και ανάγνωσης είναι η “Άναψε το φως στην δυνατή φωνή”. Απευθύνεται σε γονείς σαν παιχνίδι αλλά και σε θεραπευτές.
Δραστηριότητα: Λέμε λέξεις που είναι της σύνθεσης: σύμφωνο - φωνήεν πχ.μαμά. Βάζουμε τόσα φωτάκια όσα οι συλλαβές των λέξεων δηλ. για την λέξη "μα-μά" θα βάλουμε δυο φωτάκια. Πρώτα θα κάνουμε εμείς παραδείγματα που θα βοηθήσουν το παιδί να καταλάβει ότι στην συλλαβή που η φωνή μας “φωνάζει” πατάμε το φως. Έπειτα θα ζητήσουμε απο το παιδί να κάνει το ίδιο. Αρχικά μπορεί να επαναλαμβάνει την λέξη σωστά τονισμένη και προοδευτικά να το κάνει ψιθυριστά και έπειτα σιωπηλά (απο μέσα του) όσο θα πατάει το φωτάκι. Θα επαναλάβουμε όσο το παιδί ανταποκρίνεται και μπορούμε να το κάνουμε εναλλάξ μαζί του με στόχο πάντα να μην λείπει το στοιχείο του παιχνιδιού. Οι γονείς μπορούν να ξεκινήσουν με απλές δισύλλαβες και τρισύλλαβες λεξούλες.
Προσφέρει: Eντυπώνεται και οπτικά το τονικό σημάδι στις λέξεις. Έτσι ο συνδυασμός της ακουστικής διάκρισης (ο τόνος) με την οπτική σημείωση (το φως) και την κίνηση (πατάω το φως) θεμελιώνει ακόμα καλύτερα την “αίσθηση” του τόνου στην γλώσσα.

Υλικά: φωτάκια που ανάβουν πατώντας με το χέρι (υπάρχουν στο Praktiker)
Απευθύνεται: Σε παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες/Δυσλεξία που αντιμετωπίζουν δυσκολία στον τονισμό αλλά και σε παιδιά στο στάδιο της πρώτης γραφής – ανάγνωσης ως ένα παιδαγωγικό παιχνίδι διευκόλυνσης της διαδικασίας του τονισμού.
Πηγή:
Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου