"Μη φοβάσαι τα κλάσματα έλα να κόψουμε τα σχήματα". Άσκηση - παιχνίδι δυσλεξίας.
Ένα
δύσκολο μέρος της διδασκαλίας των μαθηματικών στα παιδιά και ειδικά για
αυτά με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες/Δυσλεξία είναι τα κλάσματα.
Ενέχουν μέσα τις έννοιες: "όλον" και "μέρος" αλλά έχουν και απαιτήσεις
στον τρόπο γραφής τους. Για να γράψεις ένα κλάσμα πρέπει να κάνεις μια
μικρή χωροταξική κατανομή δηλ. χρειάζεται να κατανοήσεις ότι πάνω
βάζουμε το μέρος και απο κάτω το "όλο". Επίσης είναι απαραίτητο να
θυμάσαι και την ορολογία (κλάσμα, αριθμητής, παρανομαστής).
Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ένα παιδί με μαθησιακά προβλήματα μαθαίνει καλύτερα όταν παίρνουν μέρος όλες οι αισθήσεις του. Για να μπορέσει να το μεταφέρει στο χαρτί σωστά θα πρέπει πρώτα να δοθεί η ευκαιρία για μια πιο βιωματική άσκηση. Αυτός ο τρόπος βέβαια παραμένει αποδοτικός και δημιουργικός για όλα τα παιδιά.
Υλικά: το υλικό που θα κόψουμε σε σχήματα (χαρτί, χαρτόνι, ύφασμα (παλιά πετσέτα, ρούχα), τσόχα, σουβέρ απο φελλό κα.) και μικρά αντικείμενα (ξηρούς καρπούς, πέτρες, χάντρες, τουβλάκια και πολλά άλλα)
Δραστηριότητα: Κόβουμε σε διάφορα σχήματα (κύκλο, τετράγωνο, τρίγωνο κα.) το υλικό που επιλέξαμε. Μετά, ανάλογα με ποια αναλογία θέλουμε να ασχοληθούμε, κόβουμε το σχήμα σε κομμάτια πχ. σε δυο κομμάτια για το 1/2, σε τρία για το 1/3, σε τέσσερα για τα 2/4 κτλ. και γράφουμε όπως στην φωτογραφία τα κλάσματα. Έτσι αν δουλέψουμε την αναλογία 1/2 έχουμε στα χέρια μας τόσα αντικείμενα όσα είναι ο παρανομαστής πχ. 2 αμύγδαλα. Λέμε ότι: "Όλα τα αμύγδαλα που έχουμε είναι 2 αλλά εγώ θέλω να τα μοιράσω και θα βάλω το ένα εδώ και το άλλο εδώ. Βλέπεις απο κάτω γράφω πόσα είναι όλα και απο πάνω πως τα μοιράζω. Το κάθε αμύγδαλο έχει το μέρος του." Κάνουμε διάφορες δοκιμές με το παιδί πχ, δώσε μου το 1/2 σε παρακαλώ κτλ.
Έτσι προχωράμε και στις επόμενες αναλογίες. Καλό είναι να ξεκινήσετε με διάφορες αναλογίες για να εντυπωθεί καλύτερα το: απο κάτω βάζω όσα έχω και απο πάνω τα μέρη, τα κομμάτια. Σιγά, σιγά εμπλουτίζεται όλο και περισσότερο σαν δραστηριότητα.
Λεξιλόγιο: κομμάτι, μέρος, όλα, σύνολο, απο πάνω, απο κάτω, αριθμητής, παρανομαστής, κλάσμα κα.
Απευθύνεται: Σε παιδιά που έχουν Δυσλεξία, δυσαριθμησία και άλλες μαθησιακές δυσκολίες και χρειάζονται έναν δημιουργικό τρόπο για να κατανοήσουν τα κλάσματα αλλά και σε όλα τα παιδιά που εισάγονται στα κλάσματα, σαν ένα παιχνίδι ενίσχυσης.
Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ένα παιδί με μαθησιακά προβλήματα μαθαίνει καλύτερα όταν παίρνουν μέρος όλες οι αισθήσεις του. Για να μπορέσει να το μεταφέρει στο χαρτί σωστά θα πρέπει πρώτα να δοθεί η ευκαιρία για μια πιο βιωματική άσκηση. Αυτός ο τρόπος βέβαια παραμένει αποδοτικός και δημιουργικός για όλα τα παιδιά.
Υλικά: το υλικό που θα κόψουμε σε σχήματα (χαρτί, χαρτόνι, ύφασμα (παλιά πετσέτα, ρούχα), τσόχα, σουβέρ απο φελλό κα.) και μικρά αντικείμενα (ξηρούς καρπούς, πέτρες, χάντρες, τουβλάκια και πολλά άλλα)
Δραστηριότητα: Κόβουμε σε διάφορα σχήματα (κύκλο, τετράγωνο, τρίγωνο κα.) το υλικό που επιλέξαμε. Μετά, ανάλογα με ποια αναλογία θέλουμε να ασχοληθούμε, κόβουμε το σχήμα σε κομμάτια πχ. σε δυο κομμάτια για το 1/2, σε τρία για το 1/3, σε τέσσερα για τα 2/4 κτλ. και γράφουμε όπως στην φωτογραφία τα κλάσματα. Έτσι αν δουλέψουμε την αναλογία 1/2 έχουμε στα χέρια μας τόσα αντικείμενα όσα είναι ο παρανομαστής πχ. 2 αμύγδαλα. Λέμε ότι: "Όλα τα αμύγδαλα που έχουμε είναι 2 αλλά εγώ θέλω να τα μοιράσω και θα βάλω το ένα εδώ και το άλλο εδώ. Βλέπεις απο κάτω γράφω πόσα είναι όλα και απο πάνω πως τα μοιράζω. Το κάθε αμύγδαλο έχει το μέρος του." Κάνουμε διάφορες δοκιμές με το παιδί πχ, δώσε μου το 1/2 σε παρακαλώ κτλ.
Έτσι προχωράμε και στις επόμενες αναλογίες. Καλό είναι να ξεκινήσετε με διάφορες αναλογίες για να εντυπωθεί καλύτερα το: απο κάτω βάζω όσα έχω και απο πάνω τα μέρη, τα κομμάτια. Σιγά, σιγά εμπλουτίζεται όλο και περισσότερο σαν δραστηριότητα.
Λεξιλόγιο: κομμάτι, μέρος, όλα, σύνολο, απο πάνω, απο κάτω, αριθμητής, παρανομαστής, κλάσμα κα.
Απευθύνεται: Σε παιδιά που έχουν Δυσλεξία, δυσαριθμησία και άλλες μαθησιακές δυσκολίες και χρειάζονται έναν δημιουργικό τρόπο για να κατανοήσουν τα κλάσματα αλλά και σε όλα τα παιδιά που εισάγονται στα κλάσματα, σαν ένα παιχνίδι ενίσχυσης.
Πηγή:Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου